Despre alegeri alimentare in timpul alaptarii

Despre_alegeri_alimentare_in_timpul_alaptarii

In articolul precedent vorbeam despre responsabilitatea de a face alegeri sanatoase atunci cand alcatuim cele trei mese principale cu gustarile aferente, mai ales cand trebuie sa ne hranim pentru doi.

Perioada alaptarii intr-adevar este una speciala, mai ales cand vine vorba de alegeri alimentare. Regulile  pe care trebuie sa le aplicam nu sunt foarte diferite fata de ce ar presupune o alimentatie echilibrata in general, insa trebuie acordata o atentie sporita asupra riscului anumitor deficiente nutritionale care caracterizeaza perioda alaptarii. Concentratia trebuie sa fie asupra varietatii alimentelor pe care alegem sa le consumam. Cel mai usor de urmarit in aceasta privinta este daca resptectam toate grupele alimentare: cerealele, fructele, legumele, laptele si produsele lactate, precum oul si carnea.

Cerealele (grau, ovaz, orez, mei, orz, porumb) reprezinta principala componenta a dietei. Fie ca vorbim de cerealele de la micul dejun, feliile de paine sau crutoanele alaturi de supa, pastele sau orezul din meniurile principale, alegeti variantele nerafinate (integrale). Prin procesul de rafinare, aceste alimente isi pierd anumite componente nutritionale precum acidul folic, care are o importanta deosebita in aceasta perioada, dar si vitamine din complexul B, precum fibrele alimentare care reprezinta unul dintre principiile unei alimentatii rationale.

Cand vine vorba despre legume, nu exista unele mai bune ca altele, important este sa le includem la fiecare masa si in cantitati considerabile. Pentru a ne asigura ca ne procuram toate vitaminele necesare, culorile legumelor ne ghideaza in sensul acesta, asadar consumati legume de toate culorile, asigurandu-va ca le variati cat mai des.

Fructele sunt optiunea cea mai buna  pentru gustarile din timpul zilei, fiind la indemana o sursa atat de buna de vitamine, fibre dar si antioxidanti. Le puteti include la micul dejun alaturi de cereale, in iaurt, fiind o alternativa mult mai sanatoasa iaurtului cu fructe pe care il gasim in rafturile magazinelor, dar si un desert desavarsit.

Laptele si produsele lactate nu ar trebui sa lipseasca de la niciuna dintre mesele dumneavostra. Pe de-o parte asiguram nevoile mai mari de calciu din acesta perioada, riscul fiind de scadere a densitatii osoase direct proportionala cu secretia de lapte matern, in plus este o modalitate excelenta de a ne hidrata. Principalul avantaj al consumului de lactate in acesta perioada este legat de biodisponobilitatea mare a nutrientilor din compozitie, cu alte cuvinte retinem cu o mai mare usurinta  toate elementele necesare.

Despre consumul de carne pe perioada alaptarii, cel mai important lucru de precizat ar fi sursa de proteine oferita de acesta grupa de alimente. Vorbim despre proteine cu o valoare biologica mare, indisponibila in alte categorii de alimente, cu exceptia oului, in contextul in care necesarul proteic este mai mare in aceasta perioada. Carnea alba este optiunea ideala, din aceasta categorie fac parte carnea de pui, curcan,  chiar si cea de porc (dupa ce inlaturam toata grasimea vizibila). Pentru a-si pastra proprietatile trebuie avut grija la modul de gatire. Carnea este unul dintre alimentele care necesita preparare termica corespunzatoare pentru siguranta noastra, preferand fierberea, coacerea sau inabusirea in locul prajirii.

Oul, dupa cum am mentionat este o excelenta sursa de proteine, fiind alimentul etalon in acesta categorie.  Este indicat sa mancam zilnic cate un ou, bine fiert, evitand orice risc de contaminare cu microorganisme.

Scopul unei  diete echilibrate, prin respectarea fiecarei grupe alimentare, este de a asigura necesarul de nutrienti fara sa mai fie nevoie de a apela la suplimente alimentare, care in niciun caz nu sunt o alternativa superioara atunci cand vrem sa ne mentinem sanatosi si energici.

 

Dr. Catalina Andrei – Medic Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

drcatalina.andrei@gmail.com
up