Dezvoltare psihomotorie: cum să identifici o creștere normală în funcție de vârstă

 

Dezvoltarea psihomotorie se referă la schimbările prin care trece un copil de la naștere, în perioada neonatală, pruncie, copilărie și adolescență. Dezvoltarea include mai multe segmente: cognitiv, emoțional, motor și social. 

 

Dacă ești părinte, urmează să fii sau lucrezi cu cei mici (în domeniul medical sau educațional), este important să cunoști care sunt etapele normale de dezvoltare astfel încât să poți recunoaște dacă apare o problemă.

 

În acest articol vei afla care sunt semnele unei dezvoltări normale, în funcție de vârsta copilului!

 

 

1. Cele patru stadii ale dezvoltării

Creșterea și dezvoltarea copiilor poate fi împărțită în patru etape distincte:

 

  • Pruncie (nou născut și bebeluș) - imediat după naștere, un nou născut va pierde între 5% și 10% din greutate. Până la vârsta de 4 - 6 luni, copilul ar trebui să îți dubleze greutatea;
  • Toddler: între vârsta de 1 și 5 ani, copilul va lua în greutate aproximativ 2 kilograme pe an;
  • Copil: Odată ce micuțul ajunge la pubertate, va experimenta o creștere rapidă, în jur de vârsta de 9 ani;
  • Adolescent: dezvoltarea copilului se oprește de obicei până în ultimii ani ai adolescenței, când sistemul osos este complet format.

 

2. Etapele dezvoltării copilului, de la 0 la 3 ani

 

În continuare  sunt descrise semnele unei dezvoltări optime în funcție de vârstă. Semnele vor fi împărțite în aptitudini motorii, comunicare, dezvoltare cognitivă și dezvoltare emoțională.

2.1 De la naștere până la 3 luni - dezvoltarea psihomotorie a sugarului

Aptitudini motorii: 

  • își mișcă mâinile ca un spasm;
  • poate strânge degetele sub formă de pumn;
  • își aduce mâna în jurul ochilor și gurii;
  • îi cade capul dacă nu este susținut;
  • își ridică capul și îl mișcă de pe o parte pe alta atunci când stă pe burtă;
  • încep reflexele precum supt, strâns în mână, atins cerul gurii cu limba;

 

Comunicare:

  • este foarte atent la sunete și limbaj;
  • se uită la persoana care îi vorbește;
  • reacționează la schimbări de ton, volum și intonație;
  • comunică prin mișcări precum plâns și râs;
  • încearcă să imite sunete;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • poate vedea clar până la 33 de centimetri;
  • începe să se concentreze și să urmărească obiecte și persoane;
  • poate vedea culori;
  • poate simți gusturi diferite;
  • răspunde cu expresii faciale la mirosuri puternice;

 

Dezvoltare emoțională:

  • începe să își sugă degetele;
  • își observă mâinile;
  • răspunde pozitiv la atingere;
  • începe să recunoască părți ale corpului;

 

2.2 De la 3 la 6 luni - dezvoltare psihomotorie la bebeluși

 

Aptitudini motorii:

  • începe să se miște prin răsturnarea de pe o parte pe alta și își împinge corpul în față;
  • începe să se întindă după obiecte;
  • prinde obiecte și le bagă în gură;

 

Comunicare:

  • recunoaște vocile familiare;
  • ascultă conversații;
  • repetă unele sunete;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • începe să recunoască fețele
  • răspunde la sunete cunoscute;
  • începe să anticipeze lucrurile care se repetă precum schimbatul și spălatul;

 

Dezvoltare emoțională:

  • începe să inițieze interacțiunea socială;
  • îți recunoaște numele;
  • poate să râdă și să zâmbească;

 

2.3 De la 6 la 9 luni

Aptitudini motorii:

  • începe să meargă de-a bușilea;
  • prinde și trage obiecte spre el;
  • mișcă obiectele dintr-o mână în alta;

 

Comunicare:

  • începe să scoată mai multe zgomote;
  • poate asocia gesturi cu unele cuvinte scurte precum “pa-pa”
  • folosește comunicare verbală și non-verbală pentru a își exprima interesul;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • se uită lung la obiectele suspendate;
  • poate face distincția între oameni și obiecte;
  • se folosește de mărimea obiectelor pentru a-și da seama cât de aproape sau departe sunt;

 

Dezvoltare emoțională:

  • arată că preferă oamenii familiari;
  • răspunde la voce și gesturi;
  • comunică nemulțumirea când își pierde o jucărie;

 

2.4 De la 9 la 12 luni

 

Aptitudini motorii:

  • poate să stea în fund și să se ridice în picioare;
  • poate merge dacă este ajutat;
  • ridică obiecte folosind doar degetul mare și un alt deget;

 

Comunicare:

  • recunoaște numele persoanelor cunoscute și al obiectelor;
  • răspunde la “Nu”;
  • poate spune câteva cuvinte simple;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • răspunde la întrebări simple cu gesturi, sunete și unele cuvinte;
  • se entuziasmează când se uită la cărticele cu poze;
  • este interesat de cum funcționează lucrurile;

 

Dezvoltare emoțională:

  • imită acțiuni simple
  • poate mânca alimente tăiate în bucățele mici;
  • poate bea fără ajutor;

 

2.5 De la 1 la 2 ani - dezvoltarea psihomotorie a copilului

 

Aptitudini motorii:

merge singur, va încerca să meargă cu spatele;

ridică obiecte când este în picioare;

se mișcă pe ritmul muzicii;

începe să mâzgălească;

 

Comunicare:

repetă și înțelege multe cuvinte și fraze simple;

ascultă câteva instrucțiuni clare;

poate folosi cuvinte pentru a explica o întâmplare sau a cere un obiect;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • poate face distincția dintre “tu” și “eu”;
  • petrece o mare parte din timp observând și imitând acțiunile adulților;
  • înțelege cuvinte și instrucțiuni;

 

Dezvoltare emoțională:

  • se recunoaște în oglindă și în poze;
  • se joacă singur și imită acțiunile adulților când se joacă;
  • se bucură când reușește ceva;

 

2.6 De la 2 ani la 3 ani - dezvoltarea psihomotorie la preșcolari

Aptitudini motorii:

  • începe să alerge, să sară, să lovească cu piciorul;
  • poate sta într-un picior fără ajutor;
  • poate întoarce paginile din cărți;

 

Comunicare:

  • începe să lege cuvinte pentru a forma propoziții;
  • arată obiectul după ce îi este descris;
  • îi place să asculte povești;

 

Dezvoltare cognitivă:

  • sortează obiectele după categorii;
  • îi plac jocurile de rol, spre exemplu jocul de-a casa;
  • identifică obiecte după sunet sau poză;

 

Dezvoltare emoțională:

  • identifică diferențele de gen;
  • comunică intenția de a-și face nevoile;
  • ajută la îmbrăcat/dezbrăcat.

 

 

Fiecare copil se dezvoltă într-un ritm diferit dar este bine să cunoști semnele fiecărei etape de creștere astfel încât să poți identifica dacă apare o problemă. În cazul în care bebelușul tău nu prezintă aptitudinile descrise mai sus, este indicat să îl duci la medic.

 

Sursă foto: Shutterstock.com & Pexels.com

Un articol semnat de kinetoterapeut Vasile Simona

Vasile Simona este absolventă a Facultății de Kinetoterapie din cadrul ANEFS. Pregătirea profesională și dobândirea abilităților au însemnat ani de studiu, precum și participarea la numeroase conferințe și traininguri pe tematică medicală. A practicat kinetoterapia în diverse clinici, acumulând în timp o vastă experiență în reabilitarea pacienților după accidente, leziuni și accidente vasculare cerebrale, gimnastică pre și post natală, fizioterapie cu pacienți răniți și / sau post-traumatici. 

 

Articole recente: