Gimnastica în timpul sarcinii - între mit și realitate. Cât de importante sunt alimentația și mișcarea pentru viitoarele mămici?

 

 

Ce zi extraordinară! Ai aflat că ești însărcinată și ești în culmea fericirii! Abia aștepți să-ți anunți părinții și prietenii, să le împărtășești emoția care aproape că te-a sufocat. Iată, a venit momentul pe care îl așteptai de mult! De-acum, viața ta va lua o altă turnură, va căpăta cu adevărat un sens. Și chiar dacă nu te așteptai la o astfel de veste, bucuria este aceeași, pentru că vei da viață unui suflet și îi vei fi părinte. Instinctul tău matern începe să atingă paroxismul. Dar, în curând, grijile vor lua locul bucuriei de moment. Urmează nouă luni în care fătul ți se va dezvolta în pântec, iar tu ai datoria să duci o viață cât mai sănătoasă, pentru a nu-i pune existența în pericol. Frica de naștere este un sentiment pe care îl dezvoltă majoritatea gravidelor. Cu toate acestea, mămicile sunt dispuse la orice sacrificiu și vor să urmeze un program bine stabilit care să le protejeze, pe ele și pe viitorul bebeluș, de orice pericol.

Citește, în continuare, câteva sfaturi de care trebuie să ții cont pentru a avea o sarcină cât mai ușoară.

 

1. Alimentația unei gravide

De acum, “ai două guri de hrănit”. Gata cu țigările, cafeaua și alcoolul! Nu mai poți sări peste mese și nici nu mai poți abuza de gustările dulci din timpul zilei. Vei avea nevoie de tot mai mulți nutrienți, odată cu evoluția sarcinii. Primele patru luni sunt foarte importante, pentru că reprezintă perioada în care îți vei face rezervele de proteine în organism. Așa că mănâncă, în principiu, fără restricții, dar nu uita să pui accentul pe calitatea alimentelor, pentru că fătul va avea nevoie de energie pentru următoarea perioadă, când, practic, își va începe cu adevărat creșterea.

 

2. Gimnastica în timpul sarcinii

Gimnastica gravidelor este obligatorie pe timpul sarcinii, pentru că îți va aduce foarte multe beneficii. Lasă-te pe mâna unui kinetoterapeut, pentru că un specialist va ști să aprecieze starea fizică în care te afli și îți va recomanda cele mai bune exerciții. Vei avea nevoie de un program special conceput pentru tine, pentru ca pe parcursul sarcinii să-ți asiguri întărirea tonusului muscular și corectarea poziției coloanei vertebrale, atât de solicitată de sarcină. În acest fel, îți vei ameliora durerile lombare și îți vei descărca inclusiv problemele emoționale inerente unei astfel de perioade. Și, nu în ultimul rând, vei reduce mult riscul de a te îngrășa. Un alt beneficiu al gimnasticii, când ești însărcinată, este controlul respirației. Știi și tu cât de importantă este oxigenarea ta și a fătului. Tehnicile de Pilates, combinate cu exercițiile aerobice și cât mai multă gimnastică în timpul sarcinii, te vor ajuta să ai corpul pregătit pentru provocările prin care trece de-a lungul celor 9 luni. 

 

3. Cursurile Lamaze

Pe lângă gimnastica din timpul sarcinii, educația prenatală este obligatorie, iar dacă îți dorești să naști pe cale naturală, atunci cursurile Lamaze sunt ideale pentru tine. Ele te vor ajuta să gestionezi mai bine durerile și să te obișnuiești cu ideea că vei deveni părinte, dar, în același timp, te vor învăța tehnici de confort în timpul travaliului. De la bagajul pentru spital, la pregătirea emoțională și fizică a viitoarei mămici, cursurile Lamaze acoperă toate problemele de care ai putea să te lovești în perioada sarcinii și nu numai. Vei afla despre cum percepe bebelușul noua lume sau despre transformarea comportamentului acestuia.

 

4. Gimnastica pentru gravide acasă

Dacă nu ai timp sau posibilitatea de a merge la sală pentru a face mișcare, poți, la fel de bine, să faci gimnastică în confortul propriului cămin. Este chiar mai plăcut și scapi de povara drumului până la sala de sport. Nu ai de ce să-ți faci griji cu privire la ce fel de exerciții să alegi. Cât timp nu exagerezi și nu te forțezi prea tare, orice fel de mișcare este binevenită. Pentru a face gimnastică în propria sufragerie nu ai nevoie decât de o saltea din izopren pentru fitness, două gantere mici (2kg - 3kg) și, opțional, o minge pentru gimnastică. Este important să-ți creezi un ambient plăcut când faci mișcare, așa că dă drumul la postul de radio preferat și începe antrenamentul cu 5 minute de încălzire. Exercițiile fizice pentru gravide includ atât întărirea musculaturii, cât și antrenamentul cardio. Dacă faci gimnastică în timpul sarcinii trebuie să eviți exercițiile prea solicitante, ce implică sărituri, rotiri ale taliei sau ținerea respirației. Iată câteva exemple de exerciții de gimnastică pe care le poți face cu încredere chiar la tine acasă.

 

5. Suportul emoțional

 

Sarcina este o perioadă dificilă din punct de vedere emoțional. Oricâte lucruri ai învăța la cursurile prenatale, nimic nu se compară ce ceea ce se întâmplă la tine acasă. O gravidă care are parte de înțelegerea și grija partenerului de viață are șanse mult mai mari să nască pe cale naturală, iar bebelușul ei va primi o notă mai mare. Travaliile vor fi mai scurte, iar durerile, mai suportabile. Ar fi și mai bine ca viitorul tată să meargă alături de tine la cursurile Lamaze, pentru a înțelege mai bine prin ce stări treci. Va învăța, la rândul lui, cum să te maseze și să-ți ofere senzații plăcute sau cum să reacționeze în eventualele momente de panică prin care vei trece.

Așadar, ai la îndemână nenumărate soluții care să te ajute să treci cât mai ușor peste perioada sarcinii. Nu apela niciodată la sfaturile cunoștințelor când vine vorba de viitorul tău copil, ci du-te la specialist. Ține cont că orice viitoare mămică este unică din punct de vedere fizic și emoțional. Medicul și partenerul de viață trebuie să fie cele mai importante persoane din viața ta în această etapă a vieții. 

sursa foto: shutterstock.com

 

 

up