Dragi clienti, comenzile sosite in perioada 28 .11- 01.12.2020, vor fi procesate in ordinea sosirii incepand de Miercuri, 02 decembrie in limita stocului disponibil. Va multumim pentru intelegere si va dorim o zi minunata!

Metode de a face copilul să vorbească – strategii pentru părinți

Învățarea limbajului este un proces care începe de la naștere, când bebelușul tău experimentează sunete și aude vocile din jurul lui. Până la vârsta de 2 ani, majoritatea copiilor au un vocabular mare și pot pune cuvinte împreună pentru a-și exprima nevoile și ideile.

În continuare, vei descoperi cum se desfășoară acest proces și ce poți face pentru a încuraja capacitatea bebelușului de a comunica.

 

1. Stimularea copilului să vorbească înaintea și în timpul vârstei preșcolare

În primii ani de viață, limbajul se însușește spontan, empiric, în mediul familial, ajutat de părinți, dar și de educatori.

Principala metodă de învățare a limbajului este jocul, prin care copilul acționează conștient și liber în lumea imaginară pe care și-o creează.

Copilul mic pronunță primele cuvinte prin imitație, repetând după un model auditiv, fără să cunoască semnificația a ceea ce spune. Până la pronunțarea primelor vorbe, sugarul dispune doar de mimică, țipete, sunete pentru a-și exprima stările afective. Spre sfârșitul celei de-a doua luni de viață, copilul emite sunete diferite fată de țipetele de după naștere. El  gângurește și repetă vocalizele, găsind plăcere în această activitate (faza gânguritului).

După această etapă, din luna a noua începe imitarea modelelor sale auditive. Acum începe să înțeleagă unele expresii și să dobândească un vocabular pasiv. La un an și jumătate construiește pseudo-propoziții, iar la doi ani formează propoziții corecte. Din acest moment, îmbogățirea vocabularului se face rapid, cu condiția integrității organelor sale nervoase, senzoriale și motorii, precum și a aptitudinilor intelectuale, dezvoltate fiziologic. Astfel, achizițiile lingvistice cresc de la cca. 100 de cuvinte (la 20 de luni), la 300 de cuvinte (la 2 ani) şi la aproximativ 1000 de cuvinte la 3 ani.

Pentru dezvoltarea vorbirii la preșcolari, este necesară însă existența modelului auditiv oferit de membrii familiei sale, dar și dorința sa de a comunica este la fel de importantă. De aceea, încurajarea discuțiilor de către părinți este un pas extrem de necesar.

Spre deosebire de celelalte viețuitoare, omul nu se naște cu limba învățată, are nevoie de model auditiv pentru stimularea dezvoltării limbajului.

 

2. Exerciții pentru dezvoltarea limbajului

Pe parcursul procesului de deprindere a limbajului, prichindeii au nevoie de suportul familiei. Este recomandat ca părinții să acorde atenție unor metode simple, dar foarte eficiente, prin care micuții vor învăța să pronunțe mai repede și mai corect anumite cuvinte. În continuare, vei descoperi câteva dintre aceste tehnici.

2.1. Stimularea dezvoltării limbajului prin comunicare

Nu trebuie să aștepți ca acesta să împlinească câțiva ani pentru a stimula copilul să vorbească. Chiar dacă nu îți va răspunde, el va înțelege foarte multe din expresia feței, zâmbet, tonalitate și mișcări. Limbajul non-verbal este premergător celui verbal și rămâne toată viața cheia adaptării sociale. Cu cât comunici mai mult cu cel mic, cu atât vor apărea mai rapid primele cuvinte rostite de acesta.

Unele cercetări sugerează că bebelușii din familiile vorbărețe sunt mai stimulați lingvistic și acest lucru ar putea avea o legătură potențială cu performanțele mai bune la testele de citire, la vârste mai înaintate.

 

2.2. Stimularea copilului să vorbească prin imitație

Probabil că bebelușul nu va putea articula cuvinte până când nu va avea vârsta cuprinsă între 10 și 13 luni, dar cu siguranță se va exprima sub diverse forme: zâmbetul, plânsul, privirea, grimasele, sunetele pe care le va experimenta vor crea un mod de comunicare, pe care îl vei înțelege. 

Pentru că la început copii învață prin imitație, atunci când vei imita și tu sunetele produse de cel mic și vei construi pe baza lor cuvinte, vei da o șansă în plus achiziției limbajului.

 

2.3. Dezvoltarea vorbirii prin repetarea denumirilor obiectelor

Acest lucru este deosebit de important în timp ce copilul învață să-și coordoneze poziționarea sunetelor pentru a alcătui cuvinte. Atunci când cel mic începe să alăture sunete, îl poți întreba dacă vrea de denumească un anumit obiect - minge; casă, sticlă, apă, papa, mama, etc - astfel încât să se obișnuiască cu pronunția și, la un moment dat, prin mimetism, să repete ceea ce a auzit. 

Este la fel de important să aveți contact vizual în timp ce rostești cuvintele, astfel încât cel mic să vadă poziționarea buzelor și mimica feței atunci când pronunți.

 

2.4. Stimularea copilului să vorbească prin descrierea activităților

Când interacționezi cu bebelușul sau faci ceva în fața lui, descrie întreg procesul în timp ce îl faci. Fie că este o vizită la cumpărături sau prepararea mesei de prânz, descrie pas cu pas ceea ce faci, ca și cum copilul ar fi prin telefon și i-ai da indicații despre cum să facă el anumite acțiuni: „Mama spală vasele, luăm buretele, punem detergent și spălăm fiecare farfurie și pahar. Apoi le clătim și le așezăm în uscător”; „Mergem la magazin să luam apă, acum plătim și mulțumim doamnei vânzătoare”; „Ce face tati? Vrea să ia o carte din bibliotecă? Este cartea preferată a Mariei? Uite Maria, tati a adus cartea” 

Poți folosi și marionete sau jucării de pluș, pentru a introduce noi personaje în povestea pe care o creați împreună: „Vrea și ursulețul să doarmă cu noi? Vai, ce pufos și mare este! Hai să îi facem și lui loc în pat!”.

Dacă cel mic se joacă cu o figurină, descrie ceea ce face: „Ce face David? Se joacă cu astronautul? Ce bine arată!” Dacă bebelușul bate din palme sau se bucură, de asemenea, este bine să punctezi acțiunile lui și să le denumești: „Ce face Maya? Bate tare din palme? Ce bine sună! Vrei să bată și mami?” De asemenea, îl poți expune la muzică folosind un carusel muzical sau o jucărie ineractivă. Treptat, el va face diferența dintre sunete și le va recunoaște cu ușurință.  

 

În concluzie, jocul este baza dezvoltării limbajului, iar interpretarea poveștilor și jocurile de rol creează oportunități diverse pentru achiziția cognitivă a vocabularului.

Nu uita însă că timpul de liniște este la fel de important. O expunere prelungită la sunete poate influența capacitatea de concentrare a atenției pentru cei mici. Așa că oprește televizorul și radioul cel puțin 2 ore pe zi, cântă împreună cu copilul tău cel puțin jumătate de oră și vorbește-i despre lucrurile care îți fac plăcere. În curând va deveni un partener strașnic de discuții, ce te va surprinde și amuza cu fiecare replică!

 

Sursa foto: shutterstock.com

up