BLACK FRIDAY
De toate reduse pentru pitici și pentru ale lor mămici!

Promoția se încheie în

Nutritia adecvata in timpul sarcinii

Nutritia_adecvata_in_timpul_sarcinii

In timpul sarcinii, viitoarele mamici incep sa constientizeze rolul unei nutritii adecvate care sa-i permita dezvoltarea si cresterea normala a fatului. Aceasta perioada motiveaza multe femei sa-si imbunatateasca obiceiurile alimentare, insa nu stiu cu ce sa inceapa.

Beneficiile unui echilibru nutritional in timpul sarcinii influenteaza sanatatea copilului pe termen scurt –dezvoltarea si cresterea intrauterina normala dar si pe termen lung – scade incidenta multor factori de risc pentru dezvoltarea anumitor boli care pot aparea in copilarie si in viata de adult, in plus asigura o crestere in greutate adecvata sarcinii.

Este importanta monitorizarea greutatii in timpul sarcinii, având consecinte importante pentru sanatatea mamei si a fatului atât in sensul unei greutati mai mici dar si mai mari decât cea normala. Bineinteles, greutatea adecvata este stabilita in functie de greutatea inainte de sarcina si de momentul sarcinii, iar medicul care va urmareste,  monitorizeaza si acest aspect.

In primul trimestru de sarcina, nu este necesara suplimentarea numarului de calorii, asadar atentia nu va fi asupra cresterii cantitatii de alimente, dar va fi asupra calitatii alimentelor consumate. Respectarea grupelor alimentare: cereale, lactate, fructe, legume, carne, oua astfel incât sa nu lipseasca din dieta dumneavoastra glucidele complexe, proteinele cu valoare biologica mare si grasimi sanatoase.  Bineinteles, intrebarea ar fi in ce alimente gasim acesti nutrienti calitativi? Glucidele complexe trebuie sa acopere peste 55 de procente din dieta, fiind o sursa importanta de energie, reprezentata de cereale integrale,  leguminoase si fructe, care pe lânga acesti compusi, asigura si alti nutrienti importanti precum vitamine, dar si calciu, fier, zinc, magneziu. De evitat glucidele simple care se gasesc de obicei in produsele de patiserie si cofetarie. Proteinele de inalta calitate se gasesc in carne, oua si produsele din soia dar si in lactate. Grasimile sanatoase trebuie sa acopere cam 20% din dieta, sursele sunt in uleiurile vegetale, peste (cel cu continut mic de mercur), anumite fructe precum avocado dar si lactate preferând pe cele cu 1,5% grasime.

O alta caracteristica a acestei perioade sunt starile de greata, care pot interfera cu alimentatia. Peste 60% din femeile insarcinate, experimenteaza astfel de stari de greata. Ele pot fi evitate tinând cont de anumite sfaturi: mesele sa fie in cantitati mai mici, dar dese, a se evita cele care au mirosuri puternice sau contin multe grasimi care le fac greu de digerat. Bineinteles exista si alimente care impiedica aceste manifestari, siropul de ghimbir fiind citat in multe articole stiintifice, cu  rezultate bune. Daca aceste greturi nu dispar, inainte de a apela la orice fel de medicament antiemetic consultati medicul care va urmareste sarcina.

Trimestrele doi si trei necesita o crestere cu 300, respectiv 500 de calorii, insa fara a depasi aceste recomandari. Aceasta perioada este importanta in dezvoltarea sistemului nervos al fatului, inclusiv la nivelul creierului, unde se dezvolta anumite conexiuni asociate proceselor metabolice. Practic, comportamentul alimentar pe care il aveti in aceasta perioada influenteaza rata metabolica a fatului. Daca este depasita greutatea normala acestor perioade, este probabil si copilul dumneavoastra sa aiba tendinta catre obezitate in viitor. In aceasta perioada trebuie acordata o atentie deosebita grasimilor sanatoase. Sursele se gasesc in oua, peste si fructele de mare, unt si alte lactate, ulei de cocos, uleiul de masline, seminte, arahide, nuci. Aceste alimente contin grasimi nesaturate iar pe lânga asta, vitamine liposolubile (care se dizolva numai in grasimi) precum vitaminele A,D,E, K. Respectati consumul acestor alimente, tinând cont ca sunt tot grasimi si astfel ar trebui consumate cu moderatie, evitând grasimile saturate si cele de tipul “trans” care se gasesc in majoritatea alimentelor procesate de genul mezelurilor, mancarea fast food si toate alimentele care au mentionate pe eticheta “grasimi hidrogenate”.

Mesajul cel mai important pentru viitoarele mamici este ca nu exista asa zisele “super alimente”, cheia unui echilibru nutritional consta in diversitate atât intre  grupele alimentare, cât si in cadrul aceleasi grupe. Adoptati un stil de viata sanatos, care pe lânga nutritia adecvata, miscarea in limita tolerantei, presupune si renuntarea la anumite comportamente precum fumatul si consumul de alcool, asigurându-va astfel buna desfasurare a ceea ce urmeaza sa devina centrul universului dumneavoastra- copilul.

 

Dr Catalina Andrei– Medic Diabet, Nutritie si Boli Metabolice

drcatalina.andrei@gmail.com
up