Crizele de afect sau tantrumul: cum să le gestionezi eficient

Crizele de afect, cunoscute și sub numele de tantrum sau crize de personalitate, apar în general în jurul vârstei de 2 ani. Accesele de furie ale celor mici sunt mai frecvente la această vârstă, la care copilul încă nu stăpânește foarte bine comunicarea verbală și nu a căpătat exercițiul gestionării propriilor stări și frustrări.

1. Cauzele crizelor de afect 

Mai întâi de toate, este bine să știi că astfel de crize sunt considerate normale. Aproximativ 9 din 10 copii cu vârsta cuprinsă între 2 și 4 ani au manifestări de acest tip. Totuși, pentru un părinte, apariția unei crize de afect poate să provoace îngrijorare sau chiar panică. Atunci când copilul tău plânge necontrolat, țipă, se agită, lovește în stânga și-n dreapta, poți avea senzația că te afli într-o situație fără ieșire. Cu siguranță, cu cei mici nu vor funcționa argumentele pe care le poți folosi în relația cu o persoană matură, pentru a calma spiritele.

 1.1. Crizele de afect – o etapă normală în dezvoltarea copilului 

În jurul vârstei de 2 ani, copilul începe să conștientizeze că are o individualitate proprie și că poate accepta sau refuza anumite lucruri. Acest debut al conturării personalității poate veni, însă, la pachet cu o serie de frustrări pentru el și de provocări pentru părinți. Copilul nu va înțelege, de exemplu, de ce mama sau tata nu știu sau nu înțeleg din prima de ce anume are el nevoie. Tot așa, poate avea reacții nervoase atunci când i se interzic lucruri periculoase (Ex.: „Nu băga mâna în foc!” sau „Nu e bine să mănânci ciocolată la orice ora!”). Capacitatea sa de înțelegere este încă insuficientă în acest moment al vieții.

 1.2. Prevenirea crizelor de afect

Important pentru părinți este să învețe să preîntâmpine crizele de afect ale celui mic. Chiar dacă el nu va înțelege tot ce îi spuneți, comunicarea verbală pe un ton calm, răbdător, poate să prevină accesele de furie sau, cel puțin, să le diminueze.

Observă-i constant starea și atitudinea. Atunci când vezi că începe să își piardă răbdarea, să ridice tonul, să se încrunte, poți încerca fie să-i distragi atenția, fie să te referi la lucrul care îl deranjează, explicându-i de ce „nu este voie/nu este bine”.

2. Ce trebuie să faci și ce să nu faci atunci când copilul tău are o criză de afect 

Pe lângă prevenție, este bine să știi că nu e benefic pentru niciunul dintre voi să intervii brutal pentru a stopa o criză de afect. Lasă-l să își consume nervii și abia mai apoi explică-i că această atitudine nu folosește la nimic. Mulți părinți și bunici procedează în mod greșit: ca să „îmbuneze” copilul, pur și simplu cedează ei sau folosesc dulciurile, jucăriile sau alte lucruri preferate de copil pentru a-i „cumpăra” bunăvoința. Partea rea a acestei abordări este că poate avea consecințe pe termen lung: riști să îți transformi copilul într-un mic tiran.

Oferă-i lucrurile pe care și le dorește doar atunci când se poate și nu alimenta în permanență ideea că totul i se cuvine. De asemenea, este bine să ignori, pe cât posibil, reacțiile sale nervoase. În niciun caz nu îl critica sau jigni! Chiar dacă îți va fi greu, păstrează-ți calmul. Nu uita că pentru copil, primul exemplu de urmat ești tu, părintele!

Încă un punct important pe listă este dezvoltarea limbajului. Vorbește mult cu copilul tău, ascultă-l, joacă-te cu el, cu sau fără jucării, cât de des posibil. Cu cât mai multe cuvinte va învăța, cu atât mai ușor îi va fi să își exprime dorințele și nemulțumirile. În momentul în care copilul tău le verbalizează, frustrarea generată de dificultatea de a comunica se diminuează.

Nu renunța la reguli! Este bine să îl obișnuiești de cât mai mic cu anumite reguli, începând cu programul de somn și de masă si gustari sanatoase și până la ce este voie sau nu să facă în parc, la magazin etc. Arată-i că și tu, la rândul tău, chiar dacă ești mai mare decât el, ai propriile reguli în ceea ce te privește și că le respecți. Că faci parte dintr-o societate care, la rândul ei, este supusă regulilor și literei legii. Civilizațiile și civilizația se construiesc cu pași mici, dar siguri.

Poți folosi orice ocazie din viața de zi cu zi pentru a-l obișnui cu această idee: de exemplu, atunci când vă aflați la semafor sau când stați la rând la casa de marcat. De asemenea, este benefic pentru copil să fie implicat în unele dintre activitățile tale zilnice. Îl vei învăța, astfel, despre responsabilizare, iar el va fi foarte încântat că ți-a fost de ajutor, mai ales dacă primește laude sau chiar un mic premiu!

Atunci când este calm, vorbește-i despre emoții, de la bucurie până la supărare sau furie. Te poți folosi de emoticoane printate sau sub formă de abțibilduri, pentru a-l face să înțeleagă mai ușor. Este important pentru el să își dezvolte personalitatea și să-și accepte sentimentele, inclusiv furia, pe care va învăța treptat să o gestioneze, cu ajutorul tău.

Totuși, în cazul în care crizele de afect persistă și se accentuează, ia în calcul să te adresezi unui medic specialist pediatru sau unui psiholog, care pot contribui la îmbunătățirea comunicării dintre tine și copilul tău și la ameliorarea stărilor de furie și frustrare.

Sursa foto: Pixabay.com

Articole recente: